10 tips om uit je geloofsdip te komen

Februari. Het is kil en koud buiten, school is maar saai, griep overheerst, mensen zijn somber. Van je goede voornemens ben je ook maar afgestapt…

Was het nog maar december. Feesten, cadeautjes, lekker (veel) eten, gezelligheid met de mensen van wie je houdt. Een huis vol waxinelichtjes, mooie versieringen, pepernoten en kerstkransjes. En bovendien: veel inspirerende preken over het Kerstevangelie. Over het Licht der Wereld dat op aarde kwam om jou en mij te redden.

Kreeg mijn geloofsleven in december een boost, nu betrap ik mezelf erop dat ik veel minder tijd met God bezig ben. Tijd om daar verandering in te brengen!

Wat is het antwoord op de winterdip? Deze tips!

Tip 1: Start een appgroep ‘God’ waarin de leden alleen maar dingen over God en het geloof mogen neerzetten. Een mooi artikel (van Huis van Belle! ;)), een filmpje, een liedje. Een foto van Zijn schepping of iets waarmee je je gezegend voelt. Reageer niet op berichten, zodat je echt gericht kunt zijn op God en Zijn werk. Doe het bijvoorbeeld met vriendinnen, je catechisatiegroep of de JV.

Tip 2: Ga naar buiten wanneer het niet regent (of juist wel!) en ervaar Gods schepping. Ontdek dat het weer langzaam lente wordt.

Tip 3: Lees de Bijbel, bid elke dag. Klinkt erg afgezaagd misschien, maar het werkt echt. Als je je best doet om met God in contact te komen, zal Hij ook echt in je komen wonen. Als je klopt aan de deur, zal Hij opendoen!

Tip 4: Nu we toch in de christelijke liedjessfeer terechtkomen: luister muziek van christelijke artiesten en bands. Kan op de achtergrond tijdens het huiswerk maken of als je op de fiets naar huis zit, maar ook als je even niets te doen hebt. Luister goed naar de tekst en laat het op je inwerken. Ook van klassieke muziek kan je rustig worden en je richten op God.

Tip 5: Schrijf mee met de preek op zondag in de kerk. Zo houd je je hoofd erbij en word je bewuster van wat de dominee je meegeeft. En wanneer je dit al doet: blader eens terug naar een preek en lees ‘m goed door. Pak ook de Bijbel erbij!

Tip 6: Ga een keer naar een avond (in de kerk) waar het geloof wordt beleefd. Bijvoorbeeld een praiseavond, een gebedsbijeenkomst of Bijbelstudie. Misschien is er binnenkort wel een concert van Trinity of een andere band in jouw woonplaats!

Tip 7: Heb jij al een blessing jar? Koop een leuke glazen pot en schrijf elke dag op een briefje wat je fijn vond aan vandaag. Stop de briefjes in de pot en haal er af en toe eens eentje uit. Dank God er voor!

Tip 8: Bedenk op welk gebied jij wilt gaan vasten tijdens de veertigdagentijd. Waarvan denk jij dat het tussen jou en God instaat? Wat kost jou veel tijd en energie? Misschien moet je minderen met Facebook of loskomen van je smartphone.

Tip 9: Start een gebedsgroepje met vriendinnen. Kom een keer in de week of twee weken samen en bespreek van tevoren waar je voor wilt bidden en danken. Heb je een vriendje? Bid dan samen met hem!

Tip 10: Ben je creatief? Zoek een mooie foto op die je zelf hebt gemaakt (bijv. van jezelf + je vriendinnen, het mooie uitzicht van de vakantie) en probeer er een passende Bijbeltekst bij te vinden. Even photoshoppen, laten afdrukken, in een mooi lijstje stoppen en een prominent plekje op je kamer geven.

Succes!

Merk jij ook dat je wat minder tijd aan God besteedt? Wat is voor jou de beste oplossing?