Boekrecensie Rebecca

Voor mijn gevoel is het nieuwe jaar nog maar net begonnen, maar de kalender vertelt dat we alweer een eindje op weg zijn. Desalniettemin geeft deze blog aanleiding om het nog even te hebben over de afgelopen jaarwisseling. In onze familie is het namelijk de traditie dat iedereen een boek krijgt om het nieuwe jaar mee te beginnen. Ook ik bevond me dit jaar weer in de gelukkige positie om een boek in ontvangst te mogen nemen. Graag neem ik jullie mee in het leesavontuur dat daarop volgde.

Rebecca

Het boek Rebecca is oorspronkelijk geschreven in het Engels door Hannah Buckland, maar sinds 2017 is er ook een Nederlandse uitgave beschikbaar. Het verhaal gaat, zoals je misschien al een beetje verwacht, over Rebecca. Ze woont in een dorpje in het 19e-eeuwse Engeland en raakt op 17-jarige leeftijd vrij plotseling haar beide ouders kwijt. Na een tijdje bij vrienden gewoond te hebben, besluit ze op eigen benen te willen staan en gaat ze werken als dienstmeisje in een groot landhuis. Het boek beschrijft uitgebreid de dingen die ze daar beleeft: problemen waar ze mee te maken krijgt, maar ook nieuwe vriendschappen die ze opbouwt. Op verschillende momenten wordt ze overvallen door een gevoel van eenzaamheid in een leven zonder ouders, ver bij haar geboorteplaats vandaan en zonder iemand met wie ze haar geloof écht kan delen. Hoe vind je je plek in zo’n nieuwe wereld?

Het geloof speelt in dit boek een grote rol. Een beetje kennis van de Bijbel en de inrichting van het Christendom is aan te raden als je het verhaal echt wilt begrijpen. Er wordt bijvoorbeeld regelmatig verwezen naar bekende Bijbelverzen, waardoor het lastig zou kunnen zijn om de diepte van het verhaal te volgen als je deze achtergrondkennis niet bezit.

Inspirerend, diepzinnig, ontspannend

Zelf vond ik het een erg inspirerend boek. Vooral omdat het verhaal dus veel dieper gaat dan oppervlakkige beschrijvingen van gebeurtenissen. Aangezien het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Rebecca zelf, komen haar zorgen, vreugde en twijfels extra mooi naar voren en lijken ze je een inkijkje te geven in haar hart. Een rode draad in het verhaal is de onzekerheid die Rebecca voelt over de toekomst: wat zijn goede beslissingen, welke weg moet ze volgen, wat is eigenlijk het doel van haar leven? Ik denk dat dat vragen zijn waar ieder van ons zich zo nu en dan wel mee bezighoudt en waar iedereen zich dus wel op een bepaalde manier in zal kunnen herkennen.

Maar zelfs als je geen zin hebt in al die diepzinnigheid en juist een boek zoekt om heerlijk bij te ontspannen, is dit boek een goede keuze. En voor diegenen die ervan houden om boekenseries te lezen: er is een vervolg geschreven op dit boek. In het boek Theedoeken en toekomstdromen wordt het verhaal van Rebecca verder verteld. Het is overigens ook mogelijk om dit boek te lezen zonder kennis van het boek Rebecca: de boeken sluiten op elkaar aan, maar zijn ook afzonderlijk van elkaar te lezen.

Nieuwsgierig geworden naar Rebecca en haar kijk op het leven?

Foto door Caio via Pexels