Gods liefde voor ons

De laatste tijd werd ik echt gegrepen door de wetenschap dat Gods liefde zó vervullend is dat ik niets anders meer nodig heb. Ik merk aan mijzelf dat ik een beetje uit een ‘droog seizoen’ kom, een periode in mijn leven waarin ik weinig bloei heb ervaren in mijn geloof en ik worstelde met het thema ‘intimiteit met God’. Op allerlei manieren trachtte ik mijn ‘spirituele nood’ te compenseren, maar ik vond niets dat mij echt kon vervullen. And then it hit me. Ik heb ‘gewoon’ het kruis nodig. Jezus’ liefde. Het gaat mij namelijk echt niet lukken. Zonder Zijn liefde modder ik maar wat aan. Ik ben druk bezig om van alles in mijn leven te fiksen, maar zonder Zijn liefde leef ik helemaal niet efficiënt.

Bidden voor een vogel

Op het moment ben ik met mijn vriend, Max, op vakantie. Afgelopen dinsdag zaten we aan tafel in het huisje en hoorde we opeens een keiharde klap tegen het raam. We keken naar buiten en daar lag het… Een klein groen vogeltje (hij zag eruit als een groene mus), happend naar lucht. Nu moet je weten dat we allebei echt gek zijn van dieren. We zijn dol op de natuur en alles wat hierin leeft (ik vind alleen spinnen, oorwurmen en slangen wat minder). Dat we deze kleine vriend dood zagen gaan, verscheurde ons hart. Hij viel met zijn snaveltje op de grond en bleef zijn oogjes maar dichtknijpen. Verdere details zal ik je besparen, maar het kwam erop neer dat het echt heel zielig was. Max twijfelde zelfs even of hij het diertje uit zijn lijden zou verlossen, maar zag hier uiteindelijk toch vanaf. Na wat geaarzel (want was het niet ‘stom’?), besloten we ervoor te bidden.

Waarom zouden we schromen om hiervoor te bidden?

Jezus zegt zelf in Zijn woord: “Jullie weten toch dat twee mussen voor maar één muntje worden verkocht? Toch zal niet één mus doodgaan zonder dat jullie Vader het toestaat.” – Mattheüs 10:29, Basisbijbel. Waarom zouden we schromen om hiervoor te bidden? Alsof God niet geeft om dit kleine schepsel! En zowaar, het wonder geschiedde: terwijl we bezig waren met bidden, keek het diertje opeens wat pienterder uit zijn oogjes. We dankten God voor Zijn goedheid en spraken uit dat we er zeker van waren dat Hij het diertje ging genezen. We voelden dit in ons hart. En zowaar: het vogeltje draaide een paar keer met zijn kopje heen en weer en vloog opeens met krachtige vleugelslagen weg! We dansten in de kamer van vreugde (dikke smile als ik eraan terugdenk). Beiden waren we echt geraakt door Gods liefde.

Meer dan mussen

Want weet je, Jezus vertelt verder. “Wees dus niet bang, want jullie zijn belangrijker dan een heleboel mussen bij elkaar.” Wauw. We zijn belangrijk voor God. Hij houdt van ons. Veel meer dan van een heleboel mussen bij elkaar. En óf die belangrijk voor Hem zijn, dat heeft Hij heel direct aan ons bewezen door dat ene musje te genezen. En het verhaal gaat nog verder. Hij houdt zoveel van ons, dat Hij Zijn leven voor ons gaf. Zijn meest kostbare bezit. Now that’s a lovestory.  

Zijn liefde voor jou

Jezus wil niet alleen heel je hart, maar Hij wil ook dat je hart heel is. Naast dat Hij zich over ons wil ontfermen, wil Hij ons ook genezen. Net als dat musje. Maar, dan moet je wel bereid zijn om het helingsproces toe te laten. Om Hém toe te laten. Geef Hem de belangrijkste positie in je leven en je zal drastisch veranderen. Ik wil je voor deze week graag een opdracht meegeven. Bid tot God dat Hij een stukje van Zijn liefde aan jou zal laten zien. Dat je mag begrijpen wat Zijn liefde voor jou betekent (al is het maar een beetje). Dat je mag begrijpen hoe Zijn liefde jou en je leven kan veranderen. Dat je mag inzien dat Hij zielsveel van je houdt. En dat je het mag geloven.

Ik wens je Gods liefde toe!

Ervaar jij Gods liefde? Wat bid jij voor deze week?