Happy Monday!

Onze Vader die in de hemelen zijt,
Uw Naam worde geheiligd;
Uw koninkrijk kome;
Uw wil geschiede,
gelijk in de hemel alzo ook op de aarde.
Geef ons heden ons dagelijks brood;
en vergeef ons onze schulden,
gelijk ook wij
vergeven onze schuldenaren;
en leid ons niet in verzoeking,
maar verlos ons van de boze.
Want van U is het koninkrijk
en de kracht en de heerlijkheid
in eeuwigheid.
Amen.

 

Het gebed hier boven zal je vast bekend in de oren klinken. Misschien heb je het vroeger geleerd op de basisschool of in de kerk. Het Onze Vader is het gebed dat Jezus’ zijn discipelen leerde. Wanneer zij zelf de woorden niet hadden om te bidden, konden zij deze woorden uitspreken. En nu, meer dan 2000 jaar later, wordt dit gebed over de hele wereld gebeden. In allerlei verschillende talen, door allerlei verschillende mensen. Gaaf toch?! Maar waarom bidden we eigenlijk ‘Onze Vader die in de Hemelen zijt’? We kennen het allemaal en dreunen het op, maar wat betekent het eigenlijk?

Het gebed begint met het woord ‘onze’. Een heel alledaags woord dat je misschien wel meer dan 100x per dag gebruikt. Het woord geeft aan dat er een ding is dat van meerdere mensen is. Denk bijvoorbeeld aan ‘onze moeder’, ‘onze school’, ‘onze sportvereniging’. Allemaal dingen waar meerdere mensen bij betrokken zijn. Zo is het ook met God – onze Vader. Hij is niet alleen mijn Vader, jouw Vader of die van de buurvrouw. Nee, Hij is een Vader voor ons allemaal. Door God als gemeenschappelijke Vader, zijn wij als christenen broers en zussen van elkaar. Door ‘Onze Vader’ te bidden, laat Jezus zien dat we er niet alleen voor staan.

Dan het woord ‘Vader’. Als de discipelen Jezus vragen hoe ze God moeten aanspreken wanneer zij tot Hem bidden, antwoordt Jezus: “Noem Hem ‘Vader’.” Dit doet Hij niet zomaar. Hij geeft ons de mogelijkheid om met Zijn eigen Vader te praten! En als klap op de vuurpijl mogen wij Hem nog Vader noemen ook! Jezus deelt dus eigenlijk Zijn Vader met ons. En wat een kanjer van een Vader is dat! Misschien heb je zelf helemaal niet zo’n fijn beeld van een vader omdat je thuis of bij anderen nare dingen hebt gezien of meegemaakt. Maar de Vader die Jezus met ons wil delen, is een liefdevolle en zorgzame vader. Kijk maar eens in de Bijbel hoe de relatie tussen Jezus en Zijn Vader was! Eén en al liefde. Die Vader, daar mogen wij tot bidden!

Tot slot het stuk ‘die in de Hemelen zijt’. Ik vind dit zelf altijd het lastigste stukje van het hele gebed.
Wat heb je aan een vader die zo ver weg is? Helemaal niets. Of toch wel? God is een Vader van ver weg maar ook van ontzettend dichtbij. Hij ziet de mensen op de aarde en al het kwaad dat er heerst. Dit doet Hem pijn. Maar… Hij staat er boven! Onze Vader is groter dan alle pijn, oorlog en verdriet op deze wereld. Vanuit de hemel kijkt Hij met ons mee en overziet alles. Hij weet wat er is geweest, wat er nu gebeurt. Maar bovenal weet Hij wat er nog gaat komen!

Soms zit je met je handen je haren en heb je geen idee welke kant je op moet. Bid dan het gebed dat Jezus ons heeft geleerd. Bid tot Onze Vader in de Hemel. De liefdevolle Vader die Jezus met ons wil delen. De Vader die alles overziet!

Deze Happy Monday werd geschreven door Charlotte