Ichtusvisje – wat is het?

In eerdere blogs heb ik geschreven over het Peace-teken, het Yin-Yang teken en het teken van het Kruis. In die blog heb ik gezegd dat ik ook nog iets zou schrijven over het ichtusvisje. Het is een teken dat door veel christenen ook wordt gedragen in de vorm van een ketting of tatoeage. Ook zie je het vaak voorbij komen op de bumper van een auto. Maar waarom heet dat visje eigenlijk ichtusvisje?

Uit het grieks

Het woord ichtus in het Grieks schrijf je als volgt: ἰχθύς. In het Nederlands betekent dat woord vis.  Christenen zagen hier een mooie afkorting in. Het woord is een afkorting van de Griekse woorden (in Nederlandse letters): Iesous, CHristos, Theou, Uios, Soter. Wat je kunt vertalen met: Jezus Christus, Gods zoon, de Verlosser.

Dit teken werd door christenen in de eerste eeuw na christus bedacht. Christenen werden in die tijd in bepaalde periodes in verschillende gebieden vervolgd. Soms moesten christenen echt vluchten voor hun leven, maar soms moesten ze zich alleen aan extra regels houden en konden ze nog een redelijk veilig leven leiden. De ichtusvis werd in die tijd gebruikt als herkenningsteken. Zo konden ze aan elkaar laten zien dat ze christen waren en geloofden in Gods redding.

Grapje

Zoals vaak gebeurt bij religieuze symbolen worden er ook grappen gemaakt over het ichtusvisje. Zo heb je bijvoorbeeld de variant met pootjes die wil duidelijk maken dat de aarde door evolutie is ontstaan en niet door de schepping van een één of andere God.

darwinichtus

Ik zelf vindt hem wel goed bedacht en kon er wel om lachen. Maar, het visje zelf zegt echter niets over schepping of evolutie. Het geeft vooral aan dat de drager van het visje geloofd dat hij of zij zijn/haar redding van God verwacht.

Wat vindt je van een ichtusvisje? Draag jij een ichtusvisje?

Bron foto 

Bron header