Ik ben geen fan van Taylor Swift meer. Dit is waarom.

I’m sorry, the old Taylor can’t come to the phone right now. Why? Oh, ‘cause she’s dead.

‘Look What You Made Me Do’ van Taylor Swift is alweer een tijdje uit en voor echte Swifties oud nieuws. Ik was vroeger zelf ook een behoorlijke Swifty: ik vroeg op elke bruiloft ‘Shake It Off’ aan. Taylor Swift stond voor mij gelijk aan een sympathieke, moderne maar toch ouderwets romantische meid die haar toekomst in eigen handen nam. Maar nu? Nu ben ik Taylor Swift-moe. Want ik ben een illusie armer: Taylor Swift bestaat niet. Om de zoveel tijd meet Taylor zich namelijk een compleet nieuwe muziekstijl plus compleet nieuw imago aan. Het is één grote marketingtruc. Waar blijft de échte Taylor?

Taylor 1: Onschuldige cowgirl

Taylor begon met meerdere albums als onschuldig countrymeisje en won award na award in de countrywereld. Daarna stapte ze over op pop en groeide ze pas echt uit tot superster – maar wel eentje die je buurmeisje zou kunnen zijn. Ze was awkward, had twee katten, een trouwe groep vriendinnen en ze was net als iedereen op zoek naar ware liefde. Elke verkering ging uit, Taylor schreef er een hit over en de fans rouwden met haar mee. O ja en als ze niet op het podium stond, ging ze langs bij fans of doneerde ze geld aan goede doelen. Het perfecte Amerikaanse meisje.

Taylor 2: Romantische popprinses

Taylor bracht 1989 uit en werd niet normaal populair. Haar hits waren altijd op de radio en het was ineens oké om T-Swizzle cool te vinden. Ze had hier en daar een schandaal maar ze kwam er altijd weer bovenop met een liedje of een iconisch optreden. Haters gonna hate, right? Totdat steeds meer mensen ruzie kregen met TayTay. Katy Perry, Nicki Minaj, Kanye West, Kim Kardashian, Demi Lovato, al haar exen en ga zo maar door. Taylor deed zich voor als moderne powervrouw maar deed ondertussen extreem gemeen over andere vrouwen in the business – niet erg empowering. Haar perfecte imago begon barsten te vertonen en ondertussen strikte ze vrolijk de ene na de andere hunk. Met elke boy had ze wel een schandalige foto die per ongeluk op precies het juiste moment op internet verscheen. Om vervolgens weer uit elkaar te gaan, er een liedje over te schrijven, etc. etc. Mensen begonnen zich af te vragen: zijn die relaties nou in scène gezet om er geld mee te verdienen?

Taylor 3: Schijnheilig marketingmonster

Na schandaal nummer zoveel verdween Taylor Swift van toneel. Het bleef stil op social media, het bleef stil op de radio. Zelfs tijdens de Amerikaanse verkiezingen bleef ze afwezig, terwijl dat juist dé tijd was voor (vrouwelijke) celebs om zich openlijk tegen de vrouwonvriendelijke Trump uit te spreken. Ineens viel het op: bij écht belangrijke onderwerpen houdt Taylor Swift zich stil. Uit het niets kwam ze terug met ‘Look What You Made Me Do’. Anders dan anders, maar wéér een TayTay die zeurt en op wraak zint om niks. In de videoclip zitten wel honderd sneren naar alle mensen waar ze ruzie mee heeft. Dat hadden we drie jaar geleden vet interessant gevonden. Probleem nu is: NOBODY CARES.

Van BFF naar egoïstisch kreng

In de tijd dat TayTay thuis haar comeback zat te plotten om nóg meer aandacht te krijgen, is er een hoop shit gebeurd in de wereld. Oorlogen, vluchtelingen, een gestoorde president. Maar nee hoor, het album gaat weer over Taylor en alles wat de media en de mensheid haar zogenaamd hebben misdaan. Het marketingtrucje van Taylor in de slachtofferrol wordt een beetje doorzichtig en bovendien irritant: het is alsof Taylor in haar eigen Swift-wereld leeft en haar invloed als rolmodel alleen nog maar misbruikt om er geld mee te verdienen. Ze is dat ene meisje waar je vroeger op de basisschool BFF’s mee was, maar dat ineens veranderde in een egoïstisch kreng toen ze populair werd op de middelbare school. Grow up, Taylor.

Ik ben geen Swiftie meer, maar een extreem teleurgestelde ex-fan. Ze zou zoveel goeds met haar spotlight kunnen doen.

Ben jij al lid van onze club? Als clublid krijg je 6 keer per jaar de Belle op de mat, dit mooie welkomstpakket, toegang tot het forum en exclusieve korting op onze evenementen. Dat wil jij toch ook?