Let your light shine!

Als ik boodschappen ga doen, pak ik vaak in de vluchtigheid een plastic tasje van thuis mee. Alles voor het milieu! In de meeste gevallen is dit een tasje van een andere winkel dan de supermarkt waar ik naartoe ga. En in het ergste geval is het een tasje van een andere supermarkt. Zelf kan ik me er niet heel erg druk om maken, maar het laat wel iets zien van: ‘Kijk, in deze supermarkt doe ik óók boodschappen.’ Supermarkten en winkels zien natuurlijk het liefst dat je alleen bij hen je inkopen doet. Er schijnen zelfs supermarkten te zijn die tasjes van andere ketens innemen en er een gratis tasje van henzelf voor teruggeven. Slimme reclame!

Reclame maken

In de Bijbel krijgen we de opdracht om continu reclame te maken. Huh, reclame waarvoor? Nee, de vraag is: reclame voor Wíe? We moeten reclame maken voor God, en voor Zijn liefde. In Mattheüs 5 vertelt de Here Jezus tijdens Zijn Bergrede dat Zijn volgers het zout van de aarde en het licht van de wereld zijn. Wat Hij daarmee bedoelt, legt Hij uit in vers 16: “Laat uw licht zo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken zien en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.”

Geef het door!

In onze maatschappij draait het alleen maar om geld, macht en lust, maar daar hoeven we niet aan mee te doen. Je moet je niet aanpassen aan deze wereld, zoals supermarkten alleen maar tasjes van zichzelf willen zien, maar moed tonen en anders durven zijn. Laat zien dat een leven als kind van God veel beter en aantrekkelijker is! Wees vriendelijk, ook tegen mensen die je niet kent. Word niet meteen boos als iemand je teleurstelt. Help je moeder eens als ze boodschappen aan het uitruimen is. Vraag je broer hoe zijn dag was. Zing vrolijke liedjes. Geef complimentjes. Laat Gods liefde zien!

Gelukkig sta je er niet alleen voor. Sinds de Here Jezus, die één en al liefde is, niet meer op aarde is, krijgen we daarvoor de hulp van de Heilige Geest. Vlak voor Zijn hemelvaart zei Jezus tegen Zijn discipelen:maar u zult de kracht van de Heilige Geest ontvangen, Die over u komen zal; en u zult Mijn getuigen zijn, zowel in Jeruzalem als in heel Judea en Samaria en tot aan het uiterste van de aarde. En nadat Hij dit gezegd had, werd Hij opgenomen (…). (Handelingen 1: 8-9a). Als je bidt om de Heilige Geest, zal Hij je helpen.

Weet jij manieren om Gods liefde te laten zien aan de wereld?