Mag je God gebieden om iets te doen?

Af en toe lezen we in de Bijbel dat mensen iets onmogelijks van God vragen – en dat het nog gebeurt ook.

  • Zoals Jozua, die tijdens een veldslag de zon en maan gebiedt om stil te staan.
  • Of de Kanaänitische vrouw, die tot drie maal toe Jezus smeekt of Hij haar dochter wil genezen. (Lees haar verhaal in de nieuwe Belle!)
  • Of Elia op de berg Karmel, die God vraagt om het brandoffer aan te steken met vuur uit de hemel.

Bizarre dingen, die we met logisch nadenken niet kunnen begrijpen. Wonderen. Waarschijnlijk bid jij ook vaak of God voor iets wil zorgen. Of je toets goed mag gaan, of je tante beter mag worden. Hoe fijn is het als het ook echt gebeurt! Toch worden niet al je gebeden verhoord. Er zijn vakken waar je echt geen voldoende voor kan halen. En sommige mensen worden niet beter… Hoe zit dat precies?

Het geheim

Waarom lukte het bij die mensen uit de Bijbel wel? De voorbeelden die ik net noemde, waren mensen die (letterlijk of figuurlijk) heel dicht bij God (/Jezus) leefden. Bovendien vertrouwden ze erop dat God almachtig is en dus écht kan doen wat ze van Hem vroegen. NIETS is voor Hem onmogelijk. Als jij om een wonder bidt, ga je er dan ook echt vanuit dat God het kan?

Dat er gebeurt waar jij om vraagt, heeft ook te maken met Gods plan en leiding in je leven. Een ingewikkeld onderwerp waar ik niet alles over weet. Waar ik wel zeker van ben, is dat God een plan met jou heeft en niets laat gebeuren zonder dat Hij ervan af weet. Je mag je verlangens aan God vertellen, en Hem vragen om bepaalde dingen te laten gebeuren – omdat jij denkt dat dat het beste is. Zoals Jozua wilde dat de zon stil zou staan om zijn vijanden te kunnen verslaan, de Kanaänitische vrouw nog geen afscheid kon nemen van haar dochter en Elia alle goddeloze priesters op hun nummer wilde zetten. En blijkbaar was dat ook Gods wil. Want het gebeurde.

Toch is Gods wil soms ook anders. En dan mogen we een voorbeeld nemen aan de Here Jezus. Vlak voor Hij gekruisigd wordt, bidt Hij tot Zijn Vader: “Vader, als U het wilt, neem dan deze beker van Mij weg” (Lucas 22:42). Jezus ziet er heel erg tegenop en is doodsbang. Hij vertelt Zijn Vader dat Hij het liever anders zou willen. Toch zegt Hij er meteen achteraan: “Maar laat niet wat Ik wil, maar wat U wilt gebeuren.” En dat is waar het om gaat: je situatie overgeven aan God. Erop vertrouwen dat Hij weet wat Hij doet en wat goed is voor jou – beter dan dat jij dat zelf weet.

En nu praktisch

  • Vertel eerlijk tegen God wat erin je omgaat en wat je graag zou willen. Bij Hem is het veilig.
  • Durf te bidden om een wonder. Niets is onmogelijk voor God!
  • Vergeet er niet achteraan te zeggen: ‘Laat niet mijn wil, maar Uw wil gebeuren.’
  • Vertrouw erop dat God met je verlangens aan de slag gaat, en dat er gaat gebeuren wat Hij het beste vindt. Hij hoort je en weet wat je nodig hebt.
  • Lees ook deze blog nog eens, en de reacties erop.

Om wat voor wonder bid jij?