Sporten is als je ongesteld bent

Netflix, Chill & Chocolade: een perfecte omschrijving van de week dat ik ongesteld ben. Tenminste, tot een tijdje geleden. Ik had er nooit over nagedacht om juist in die week ook te sporten. Die week kon mijn lichaam niets, behalve buikpijn hebben, dacht ik altijd. Niets is minder waar! Met deze tips sport jij je maandelijkse periode door.

Bewegen is beter dan stil zitten

Sporten wil niet zeggen dat je helemaal los moet gaan en meteen de zwaarste bootcamp moet gaan trainen. Nee, dat zou absurd zijn. Ga bijvoorbeeld lekker een stuk lopen. Dat werkt ontspannend en verminderd je kramp. Lichte oefeningen zorgen voor een betere doorbloeding van je onderbuik. Een absolute don´t is het trainen van je buikspieren, want dat zou je buikpijn verergeren.

 

Luister naar je lichaam

Wist je dat je, zelfs tijdens deze periode, je beter gaat voelen door te sporten? Bewegen zorgt ervoor dat er meer endorfine en dopamine-stofjes aangemaakt worden, die je een prettig gevoel geven. Belangrijk is om altijd te luisteren naar je lichaam. Je lichaam is toch iets kwetsbaarder, dus neem je rust als je voelt dat het toch iets te zwaar voor je lichaam is.

header-sportschoenen-hardlopen-outfitBereid je goed voor

Je grootste angst is natuurlijk om door te lekken. Dat heeft iedere vrouw. Maar wist je dat je veel minder bloed verliest dan dat je daadwerkelijk denkt? Een beetje research op het wereld wijde web verteld ons dat het ongeveer vier eetlepels aan bloed zijn. Voor mij voelt het altijd als liters! Zorg voordat je gaat sporten dat je een nieuwe tampon inbrengt en/of schoon maandverband gebruikt. No way dat jij tijdens dat ene sportuurtje doorlekt!

De juiste beloning

Mijn favoriete momentje na het sporten is een warme douche. Helemaal lekker als je ongesteld bent. De warmte helpt de bloeddoorstroming, waardoor je minder last hebt van buikkrampen. Smeer jezelf daarna in met een lekkere bodylotion. Geloof mij, je voelt je weer helemaal fit!

kraan douche

Ja, we kennen het allemaal. Het is (vaak) een nare week die je het liefst over wil slaan. Vindt voor jezelf een manier om er goed mee om te gaan. Ik vind het fijn om gewoon te blijven sporten, maar ik doe wel wat rustiger aan. De energie die ik van sporten krijg laat me een stuk beter voelen. Om vervolgens weer lekker terug te gaan naar Netflix, Chill & Chocolade!

En jij? Sport jij tijdens je ongesteldheid? Of lig je het liefst toch de hele dag op de bank?