Tips voor stille tijd

Stille tijd is soms lastig vol te houden. Tijdens stille tijd raak je ook continu afgeleid door alle dingen die je nog moet doen: boodschappen, afspraak met de tandarts enz. Maar wat kan je nou echt helpen om structuur te brengen in je stille tijd?

Notitieboek

Koop een notitieboek! Eentje die jij leuk vindt, zodat het je niet tegenstaat om er in te gaan schrijven. Begin elke dag met stille tijd, pak je notitieboekje erbij en schrijf erin:

  • Gisteren
  • Vandaag

Bij ‘gisteren’ schrijf je even kort op wat je hebt gedaan. Dit helpt om je hoofd leeg te maken. Het hoeven geen lange verhalen te zijn, maar gewoon even samenvattend.

Bij ‘vandaag’ schrijf je op wat je planning voor de dag is, en wat je nog allemaal moet doen. De bekende ‘To do list’. Dit helpt om niet afgeleid te raken tijdens je stille tijd, want alles is al lekker opgeschreven. Daar hoef je dus niet meer over na te denken.

Zoek vervolgens een moment waarop het jou past. ‘s Ochtends of ‘s avonds of juist in het weekend. Wat is voor jou een goed moment? Ook de plek is belangrijk. Waar voel jij je fijn en durf je hardop met God te bidden?

Schrijf bijvoorbeeld ook je gebedspunten op. God verhoort écht jouw gebeden. Het is niet voor niks dat je nu waarschijnlijk heel wat andere gebedspunten hebt dan een maand geleden. God gaat met jouw gebed aan de slag! Als je jouw gebedspunten opschrijft en na een tijdje terugleest, kan je zien welke God allemaal heeft verhoord. Dat zorgt voor een groei in jouw geloofsleven! En nee, God verhoort niet alles. Misschien ook niet altijd op de manier zoals je verwacht. Of het duurt langer dan je hoopte. Schrijf dat dan ook op.

Vaste plek, vaste tijd

Kies een vaste plek uit in huis wat jouw stille tijd plekje wordt. Zorg dat er een deur is die je dicht kan doen, zodat jij écht even helemaal alleen bent met God. En zodat niet elke keer de hond of kat om de hoek kan komen kijken. Leidt jouw telefoon of computer jou af? Zet ze dan even uit. Doe het raam dicht als er heel veel geluiden van buiten komen enzovoort.

“Maar als jullie bidden, trek je dan in je huis terug, sluit de deur en bid tot je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.” (Matteüs 6:6)

Doe je stille tijd elke ochtend, het is belangrijk met Hem de dag te beginnen! Elke dag een nieuwe start met God.

“… in de morgen al leg ik alles aan u voor en ik wacht op uw antwoord.” (Psalm 5:4)

Begin met Bijbelboeken

Begin bijvoorbeeld met hele bijbelboeken te lezen. Bijvoorbeeld begin je in Johannes. Dit is een evangelie waar je vrij makkelijk doorheen leest, en dus fijn om mee te beginnen. Door gewoon in een Bijbelboek te beginnen en hieruit elke ochtend te lezen, voorkom je dat je ’s ochtends denkt: ‘tja, wat moet ik nu gaan lezen?’ Een dagboek kan natuurlijk ook helpen.

Soms kan je ook de Bijbel gewoon openslaan, en beginnen met lezen. God kan het leiden dat jij precies de Bijbel openslaat bij het juiste stuk. Schrijf ook op in je notitieboek hoe God tot jou heeft gesproken door het Bijbelgedeelte wat je hebt gelezen.

Ik hoop dat deze tips je helpen om stille tijd te houden. Wees niet te streng voor jezelf, we slaan allemaal wel eens stille tijd over, of misschien doe je het zelfs niet eens. Maar God wil zo graag tijd met jou doorbrengen. Hij heeft je zoveel te vertellen door zijn woord! Probeer maar eens in de stilte naar Zijn stem te luisteren.

PS: Misschien kom je er ook wel achter dat je helemaal niet zo’n type voor stille tijd bent. God spreekt op heel veel manieren! Bijvoorbeeld door muziek, door de natuur of door andere mensen. Voel je niet (te) schuldig als jij heel ongedurig hiervan wordt. Natuurlijk kun je oefenen maar zoek vooral een manier van communiceren die bij jou past. Check ook eens de blogs van Marian over Mind your faith waarin ze de verschillende manieren van stille tijd uitlegt.

Succes!

Deze blog werd geschreven door Joanne