God kijkt niet naar je fouten

Op de middelbare school had ik een keer hele hoge hakken aangetrokken. Dat was cool (vond ik). De combinatie ‘Trap & Joanne op hakken’ was iets minder cool. Ik stond bovenaan een trap en in één seconde lag ik opeens ergens onderaan. Het ging wel lekker snel moet ik zeggen. Goed, ik lag daar dus. Beschaamd om me heen kijkend ‘Dit heeft toch niemand gezien?’.

Het tegendeel bleek waar.

Twintig paar ogen staarden me aan. De tussenverdieping waar ik was beland bleek druk bevolkt door nieuwsgierige brugklassers. En daar lig je dan, als stoere bovenbouwer.

Wat jij van jezelf vindt en wat God van jou vindt

Vandaag wil ik jullie wat vertellen over wat God van je denkt, in relatie tot hoe jij over jezelf denkt. Vaak ga je zelf uit van het negatiefste. Je maakt een keer een blunder en de hele school praat er nog een jaar over. Tenminste, dat is wat je denkt. Zoals jullie kunnen lezen ben ik op dat gebied redelijk ervaringsdeskundige.

Ik dacht dat dit mij nog jaren ging achtervolgen. Maar de waarheid? Iedereen lacht erom, en vergeet het weer. Ik weet het nog heel gedetailleerd na al die jaren, vergeet het zelf daarentegen wat minder snel.

Je eigen blunders en fouten vergeet je veel minder snel dan dat je dat van een ander doet, of dat een ander van jou doet! Laat staan hoe God met jouw fouten omgaat. Hij wil zich daar helemaal niet op focussen. Hij wil ook niet dat jij je daarop focust. Je bent een mens, soms maak je fouten. Dat is okee.

Ongeëvenaarde liefde

God is blij met jou. Wat je ook doet. Er is altijd meer vergeving en liefde in Hem, dan zonde en verkeerde dingen in jou. Hij wil helemaal niet meer naar die zonde kijken, Hij wil naar jouw échte ik kijken. Hij houdt van jou zoals nog niemand ooit van jou heeft gehouden. Zijn liefde is een ongeëvenaarde liefde!

Hij vergeeft niet alleen je zonden zodat je onschuldig bent verklaart, maar Hij wil je ook nog eens inzetten voor zijn koninkrijk. Regelmatig voel ik mij niet goed genoeg om als licht voor anderen te functioneren, misschien ervaren jullie dat ook wel. Nogmaals: wat voor dingen je ook hebt gedaan, wat je in je verleden hebt meegemaakt of in de toekomst nog mee gaat maken, Hij wil je gebruiken en inzetten om de wereld te laten zien wie Hij is.

Wil God mij wel gebruiken?

Maar kan God mij wel gebruiken als een licht voor anderen als ik nog steeds dingen doe waar ik zelf niet blij mee ben? Misschien worstel je wel met je zelfbeeld, vind je jezelf net goed genoeg.

God vond deze mensen ook goed genoeg:

  • Noach was dronken
  • Abraham was oud
  • Josef was mishandeld
  • Gideon was bang
  • Rachab was een prostituee
  • David was een moordenaar
  • Jona rende weg van God
  • De discipelen vielen in slaap terwijl Jezus aan het bidden was
  • Zacheus was een tollenaar

En zo kan de lijst nog wel even doorgaan. Het maakte voor God niet uit wat deze mensen hadden gedaan, Hij gebruikte ze in zijn plan.

Psalm 103:12
Zo ver als het oosten is van het westen,
zo ver heeft Hij onze zonden van ons verwijderd.

God vergeet jouw fouten. Hij wil JOU gebruiken :)

Geloof jij dat?

Deze blog werd geschreven door Joanne