BTS – Persevent van Lush

Lush. Zo’n hipster-zeepjeszaak voor mensen die zeepblokken willen kopen. Ik ben wel eens naar binnengelopen in een filiaal in Utrecht, omdat ik dacht dat het een hip zaakje was. Ik werd gillend gek van de drukte en al die mensen (lees: meiden) die aan zeepjes aan het ruiken waren. Serieus. Wie koopt er nou een zeepblok voor onder de douche. Dat is toch hartstikke onhandig? Hoe dan ook.. Lush begon dus met een achterstand. Zou het ze zijn gelukt om mijn negatieve beeld ‘om zeep’ te helpen?

Lush

Lush is een van oorsprong Engels bedrijf. Het werd twintig jaar geleden opgericht en in 1995 opende de allereerste Lush winkel op de High Street in Poole, Dorset (Engeland). De zaken gaan goed, want er worden steeds meer filialen geopend in het buitenland. Vanaf 2001 kan ook het Nederlandse publiek producten kopen. Lush opent namelijk de eerste Nederlandse winkel aan de Kalverstraat in Amsterdam. Ondertussen bestaat Lush 20 jaar en heeft het bedrijf bijna 1000 winkels in zo’n 50 landen over de hele wereld.

Event

Het pers-event vond plaats in een nieuw filiaal op station Amsterdam-Centraal en stond in het kader van de nieuwe Kerstcollectie. Deze winkel is geopend in juni 2015 en is de eerste Lush-winkel op een station binnen Nederland.

Foto 0. Binnenkant winkel

Alle bloggers werden hartelijke welkom geheten met wat drinken en een cupcake. De cupcake smaakte goed, maar eerlijk is eerlijk.. geen enkele cupcake kan tippen aan de cupcakes van onze eigen cupcake-kanjer Joëlle. Sorry Lush.

Foto 1. Cupcake

Na een korte introductie van het bedrijf over het onstaan van Lush, werden de bloggers opgedeeld in groepjes en gekoppeld aan een medewerker. We kregen een rondleiding door de winkel en de verschillende producten die Lush verkoopt. Mijn groepje begon de rondleiding bij de showergels.

Snow Fairy blijkt de all-time favourite te zijn bij het Lush-publiek en komt al jaren terug in de Kerst-collectie. Deze showergel ruikt naar frambozen-snoepjes en is hartstikke roze. De geur is mij te zoet, maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen hier enorm blij van worden! Terwijl ik aan alle showergels aan het ruiken ben, legt de medewerkster ons uit dat op ieder Lush-product een sticker is geplakt met daarop wie het product heeft gemaakt, op welke dag en tot wanneer het product goed is. Super handig en.. Hallo Scott!

PicMonkey Collage

De medewerkster gaat vrolijk door met demonstreren en komt aan bij Snowman. Een echte Kerst-naam, leuk! Snowman is geen showergel, maar een shower-jelly. De medewerkster haalt de jelly uit het potje, en vouwt het open. ‘Vouwt het open?’. Ja écht. Er blijkt een heuse snowman dubbelgevouwen in het potje te zitten. Ik vind dit product echt hilarisch. Gelei voor onder de douche! De medewerkster maakt onze armen nat met wat warm water en wrijft de snowman over onze arm. Het is even wennen om gelei over je arm gewreven te krijgen, maar echt.. het is echt heel ontspannend. En die geur! Wow! Super lekker. Zoet en fris tegelijkertijd. Ik ben onder de indruk en ben stiekem aan het overwegen of ik deze zal kopen aan het eind van de avond. Mijn arm voelt namelijk super zacht aan en ruikt enorm lekker.

Foto 4. Snowman

Was ik net op het punt dat ik enthousiast werd over Lush, gingen we naar het volgende onderdeel: de zeepblokken. Oh help.. De medewerkster legt uit dat alle zeepblokken met de hand worden gemaakt en dat er daarom verschil kan zitten in de vormen van de zeepjes. Ze laat ons verschillende zeepsoorten ruiken. Sommigen ruiken lekker, sommigen ook totaal niet. Het is me ondertussen duidelijk geworden dat de geuren van Lush intens zijn. Dat is fijn als je een geur lekker vindt, maar wanneer je niet zo weg bent van een geur is dat minder prettig. Je kunt zelf aangeven hoe groot het stuk zeep is dat je wilt kopen, want op de toonbank staat een grote weegschaal. Ik sta verbaasd over de grootte van de zeepblokken en moet hard lachen om onderstaande zeep. Het is een combinatie van een groot blok kaas en tiramisu. Maar, het ruikt naar karamel.

Er zijn nog veel meer grote zeepblokken. Deze ruikt naar marsepein! Wederom niet mijn geur, maar ziet er gaaf uit. Zachtroze met gouden glitters!

PicMonkey Collage

Tijd om naar de gezichtsverzorging te gaan. Ik wist niet dat Lush dit soort producten verkocht, maar het ziet er gaaf uit. De gezichtsmaskers doen me denken aan Italiaans schepijs. Net als bij de zeepjes, worden deze producten met de hand gemaakt in Engeland en dan naar Nederland verscheept. Er zitten geen conserveermiddelen in deze producten (middeltjes om de houdbaarheid te verlengen), waardoor de producten hooguit vier weken te gebruiken zijn.

Foto 7. Maskers

Gezichtsreiniging. Daar doet Lush ook aan. Ik krijg een reiniger te ruiken met maïs als hoofdingrediënt. Maïs! Deze vind ik echt heel lekker ruiken, een beetje licht zoetig. Ik besluit ‘m te onthouden en misschien aan het eind van de avond wel te kopen. De medewerkster legt ons uit dat wanneer je vijf lege zwarte Lush-doosjes hebt waarin gezichtsreinigingsproducten hebben gezeten, je deze kunt inleveren in de winkel. Je mag dan gratis een nieuw gezichtsmasker uitzoeken. Handig om te weten!

Foto 8. Mais

Tijd om naar de bad-producten te gaan. Ik baal meteen dat ik geen bad in mijn appartement heb. Wauw! Zoveel leuke producten. Ze ruiken allemaal lekker en zien er tof uit. In bad gaan wordt echt een feestje met deze producten. Knetterballen, ballen met een verrassing erin, bruisballen met verzorgende ingrediënten, bath bubbles met mooie kleurtjes, bath bombs met glitters, etc. Ze ruiken niet alleen lekker, maar schuimen ook enorm. De medewerkster geeft een demonstratie en legt uit dat hoe meer beweging er in het water zit, hoe meer schuim er ontstaat. Krijgen jullie ook zo’n zin om in bad te gaan?

Foto 9. Granny takes a dip

Conclusie

Ik kan nog wel even doorgaan met schrijven over alle producten waar ik enthousiast over ben geraakt. Het valt me op hoe goed Lush bezig is met duurzaamheid. Dit blijkt onder andere uit de inrichting van de winkel. Alle stellages zijn bijvoorbeeld gemaakt van gerecycled hout. Ik vind Lush echt een tof bedrijf en snap nu waarom het altijd zo druk is in de filialen. Ik heb ook ontdekt dat Lush niet alleen een zeepjeswinkel is, maar een heus cosmeticamerk. Het is nu niet voorbij gekomen, maar Lush verkoopt ook shampoo’s, condioners, parfums, zonnebrand, make-up en bodylotions.

Aan het eind van de avond besluit ik Snowman en de maïs-gezichtsreiniger mee te nemen. En.. en… en… ik krijg en leuke goodiebag mee naar huis. Het ziet eruit als een Kerst-cadeau. Like!

Foto 10. Goodiebag

Wat vind jij van Lush?