How to: Bijbellezen

Op de een of andere manier komt het liedje ‘lees je Bijbel, bid elke dag’ regelmatig op in mijn hoofd. Weet je waarom? Juist omdat ik het niet doe, maar ergens weet dat het wel goed voor me zou zijn om tijd met God te hebben en Hem te leren kennen door zijn Woorden te lezen.

Dat je groeien mag!

Misschien vind je het een beetje apart, een ‘how to’ over bijbellezen. Het is ook helemaal niet mijn bedoeling om je te vertellen hoe dat moet, je Bijbel lezen, want dat is op zich niet het moeilijkste. In elk geval, het simpelweg lezen van woorden niet. Daarnaast wil ik je ook helemaal niet te les lezen en is deze blog net zo goed een les voor mezelf. Want om eerlijk te zijn heb ik zelf ook met periodes een dip als het om Bijbellezen gaat. En dan ligt dat mooie boek onaangeraakt op mijn nachtkasje en soms zelfs helemaal uit mijn zicht. Waarom ik toch deze blog schrijf, in het liedje staat niet dat je elke dag moet bidden en bijbellezen. Het is geen opdracht, maar laat wel zien wat het je oplevert als je het wel doet: je zal ervan groeien!

Lezend leren kennen

De Bijbel is een prachtig boek. Met veel mooie verhalen, prachtige beloftes en avontuurlijke verhalen. Toch is het niet echt een boek waarmee je op de bank neerploft en is een flink aantal uren in gaat zitten lezen, zoals je misschien wel andere boeken verslindt. Daarom gewoon maar eens wat ideeën op een rijtje om toch te kunnen groeien van dat bijzondere boek:

  • Lees tegelijkertijd met je vriendinnen het zelfde Bijbelboek. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om zelf een rooster te maken en deze dan met een aantal vriendinnen te delen. We leven nu in de veertigdagentijd, een uitgelezen periode om je eens te verdiepen in het leven van Jezus en in het bijzonder zijn lijdensweg. Snap je moeilijke verzen niet dan kan je die met elkaar bespreken. Ook kun je elkaar bemoedigen door de andere elkaar steeds op het rooster te wijzen.
  • Pak je kinderbijbel er weer eens bij! Je leest de verhalen nu misschien wel met een heel andere kijk erop. Door de verhalen uit de kinderbijbel kun je God ook beter leren kennen en kun je groeien in je relatie met Hem. Het voordeel is dat het natuurlijk makkelijk leesbaar is.
  • Lees elke dag een vers. Vind je het moeilijk om je concentratie lang te bewaren en snap je niet altijd goed wat er nou allemaal precies staat? Lees dan eens een aantal weken lang elke dag 1 vers. De Psalmen of Spreuken zijn mooie Bijbelboeken die je hier goed bij kunt gebruiken. Probeer het vers dan ook daadwerkelijk tot je door te laten dringen en schrijf bijvoorbeeld op wat je er bijzonder aan vindt.
  • Gebruik een Bijbelsdagboek naast je Bijbel of andere boeken die je meer uitleg geven over verschillende teksten uit de Bijbel. Het geeft helemaal niets dat je soms weinig snapt van wat er staat, maar juist door je er wel in te verdiepen zal je groeien!
  • Het kan je ook erg helpen los te laten dat je elke dag moet bijbellezen. Dat staat namelijk nergens. Zelf heb ik soms het idee dat het een soort verplichting is, maar wanneer je het als moeten zal zien, zal het denk ik niet veel makkelijker gaan. Het is net zoiets als een vriendschap, wanneer je je vriendschap wil ontwikkelen, is het goed daar tijd in te investeren en elkaar beter te leren kennen. De Bijbel is een heel dik boek, dus ik geloof echt dat je God daarin beter kan leren kennen.


Ik denk dat het kinderliedje het bewust heeft over de combinatie van bidden én bijbellezen. Want hoewel je iemand goed kan leren kennen door in een boek te lezen, leert diegene jou pas kennen als je een relatie opbouwt en met die persoon praat.

Ik zou graag de komende tijd groeien, dus hoop ik mijn Bijbel de komende weken vaker open te slaan. Doe je mee?