Levenslesje #63 Niets is wat het lijkt

… op instagram. Het wordt tijd dat we het eens over ons online leven gaan hebben. Voor ons allemaal een groot onderdeel van ons leven, of eigenlijk: waar ons leven zich misschien wel voor een gedeelte afspeelt. Denk aan gesprekken die je hebt via whatsapp die je in reallife eigenlijk niet durft te voeren, quotes die je deelt om anderen te inspireren maar ook om te laten zien waar je zelf voor staat of  de dingen die je uit je leven deelt op snapchat…

Ik vind zelf instagram momenteel het leukst en deel daar ook regelmatig sneekjes in mijn leven. Ik volg ook veel hoofdredacteuren van magazines en social influencers zoals ze heten. Je kent ze misschien wel: Anna Nooshin en Negin Mirsalehi bijvoorbeeld. Deze dames hebben megaveel volgers en bereiken mensen die grote merken ook graag bereiken. Wist je dat als Negin bijvoorbeeld casual op de foto staat met een Starbucksbeker ze daar zo ongeveer €4000 euro voor krijgt? En dat was een jaar geleden, dus ik ben benieuwd hoe dat nu is. Ik volg deze ontwikkelingen op de voet, omdat we met Huis van Belle natuurlijk ook online zijn en ik graag zie wat de trends zijn. Laatst verscheen in Trouw ook een groot artikel over bloggers die heel vaak vergeten te vermelden (en dat is bij heel veel grote bloggers zo) dat iets waarover ze schrijven of wat ze aanhebben, gekregen of vaker nog zelfs gesponsord is. Dat betekent dat er bijvoorbeeld betaald is voor een foto van hen waarin ze een jurk van een bepaald merk aanhebben of een soort yoghurt die in een vlog ‘toevallig’ voorbij komt.

Social media is nog real

Vandaag (waarom vandaag is de vraag, ze heeft dit een tijdje geleden al besloten) gaat het verhaal van Essena O’Neill viral, die een echte instagramster en influencer is. Ze had wel 500.000 volgers en vermaakte die met de welbekende poses: selfie in de spiegel met shirtje omhoog zodat die buikspieren mooi zichtbaar zijn, een schijnbaar nonchalante bikinipose op het strand, outfitposts waarbij het lijkt alsof ze het niet doorhad dat de foto genomen werd…je kent het wel.

En ze is er klaar mee.

Ze heeft haar instagramnaam veranderd in: Social media is nog reallife en heel veel foto’s verwijderd. In plaats daarvan probeert ze nu het echte verhaal te laten zien, kijk maar even mee:

insta1

insta2

insta3

insta4

Het is slim om je te realiseren dat veel van wat je op social media ziet:

  • Betaald is. Als er een merk genoemd wordt of zichtbaar is, kun je ervanuit gaan dat dit ofwel betaald ofwel gegeven is door het merk. Kijk maar eens hoe vaak bloggers of influencers zeggen: Hier ben ik NIET voor betaald, als ze iets noemen. Dat geeft aan dat voor vrijwel alle andere content betaald is. Bloggers zijn eigenlijk verplicht dit te noemen door bijvoorbeeld een hashtag met #spon toe te voegen. Misslipgloss doet dit altijd goed vind ik, net als haar advertorials duidelijk aangeven.
  • Een beter beeld van de werkelijkheid geeft. In haar boek On top vertelt Anna Nooshin dat ze soms op dagen waarop ze saai achter haar computer zit, een foto post van een paar dagen geleden, toen ze wel iets interessants deed of zag. Waarom denk je dat Throwback Thursday zo populair is? Om ff lekker je mooiste plaatjes te kunnen delen.
  • Geposeerd is. Je ziet op de instagramfoto’s van Essena hoe lang ze vaak deed over een perfect plaatje en hoeveel filtertjes eroverheen gingen.
  • Een momentopname is. Ook bloggers doen saaie dingen, zitten veel achter hun computer, moeten poepen, hebben liefdesverdriet, zijn onzeker. Maar dit delen ze (meestal) niet op die leuke instagramfoto’s en snapchatverhaaltjes. Zo zag ik laatst een van de influencers die ik volg op vakantie met haar vriendje. Die ik toch echt niet herkende als het vriendje van een paar maanden geleden. Die was blijkbaar exit. Hoe en wat, geen idee, dat hadden we niet meegekregen. Hoeft ook niet, goed ook om niet heel je priveleven te delen, maar hey, van haar gebroken hart zagen we niets in al die perfecte eetfoto’s die ze deelde.

 

Vind je dit een negatief blogje? Ik hoop het niet, ik ben dol op social media :) Maar ik ben ook steeds meer de impact gaan zien en maak er inmiddels heel bewuste keuzes in. Waarom deel ik iets wel of niet, wat wil ik ermee bereiken? En wat voor invloed heeft het op míj, al die beelden zien van anderen? Ik ben benieuwd hoe jij je keuzes maakt, let me know in de reacties!