Oud & Nieuw met Hem

Oudejaarsdag! Vroeger stond ik altijd om 10:00 uur ’s morgens buiten om met buurkinderen rotjes en ander kindervuurwerk af te steken. Inmiddels besteed ik deze dag graag anders. Een van de dingen die ik aan het eind van het jaar vaak doe, is een soort ‘jaaroverzicht’ maken. Wat is er allemaal gebeurd door het jaar heen? Wat waren mooie dingen, en wat de minder mooie? Welke nieuwe uitdagingen ben je aangegaan, welke vrienden heb je beter leren kennen? Nieuwe liefdes, bruiloften, begrafenissen, reizen, tentamenweken, weekendjes weg: ik probeer alles voorbij te laten komen. Een hele uitdaging, maar het is een leuke bezigheid en fijn om voor jezelf op papier te hebben. Ook voor later!

Waar een deur dichtgaat…

Wat eigenlijk het mooiste is van zo’n overzicht, is om te ontdekken hoe God in je leven bezig is. Natuurlijk kunnen we Zijn weg met je leven niet volledig zien, laat staan bevatten, maar toch is het ’t proberen waard. Het contact met die ene vriendin is verwaterd, maar je hebt je nu op andere mensen kunnen focussen. Je verkering met die ene jongen ging uit, maar daardoor heb je geleerd wat je wel en niet wil in een relatie. Dat stomme tentamen heb je uiteindelijk toch niet gehaald, maar het heeft je laten beseffen dat die opleiding toch niet iets voor jou was en je een nieuwe weg wilde inslaan. Dat dierbare familielid van je is overleden, omdat… Tja.

Soms kom je er niet uit en snap je niet waarom bepaalde dingen zijn gebeurd. Een raadsel zonder oplossing. Toch zorgt God ervoor dat we ons erbij neer kunnen leggen: Hij geeft ons vertrouwen. Vertrouwen dat God ons leven leidt. Mijn oma, een hele wijze en gelovige vrouw, leerde me dat God altijd voor ons zal zorgen, no matter what: “Als er iets of iemand wegvalt, komt er wel iets nieuws op je pad. We moeten verder, en daar krijgen we kracht voor.” Wat een mooie woorden he!

Psalm 90

Op Oudejaarsavond leest mijn vader altijd Psalm 90 voor. Vroeger vond ik dat altijd vervelend en het duurde veel te lang, maar nu begrijp ik waarom hij juist voor deze Psalm koos. Erboven staat: ‘De eeuwige God en de vergankelijke mens’. Het leven van de mens gaat voorbij, maar God is eeuwig! ‘Heere, U bent ons een toevlucht geweest van generatie op generatie. Al vóór de bergen geboren waren en U de aarde en de wereld voortgebracht had, ja, van eeuwigheid tot eeuwigheid bent U God.’ (vers 1-2). God is altijd onze toevlucht, bij Hem mogen we schuilen. We mogen erop vertrouwen dat Hij ons nabij is, áltijd! Ook in 2015. Bid voor Zijn voelbare nabijheid en het vertrouwen dat Hij het beste met ons voorheeft.

Tot slot noem ik graag de trouwtekst van mijn opa en oma: ‘Werp al uw zorgen op Hem, want Hij zorgt voor u!’
(1 Petrus 5:7)

Bij welke gebeurtenissen in 2014 zie jij Gods leiding?