Jezus wil jouw vriend zijn!

Vandaag wil ik lekker met jullie de Bijbel induiken. Brace yourselves for all these bible verses..!

Abraham vertrouwde op God

“Werd het onze voorvader Abraham niet als een rechtvaardige daad toegerekend dat hij zijn zoon Isaak op het altaar wilde offeren? U ziet hoe geloof en handelen daar hand in hand gaan, en hoe het geloof vervolmaakt wordt door daden. Zo ging in vervulling wat de Schrift zegt: “Abraham vertrouwde op God, en dat werd hem toegerekend als een rechtvaardige daad.” Hij wordt zelfs Gods vriend genoemd. U ziet dus dat iemand rechtvaardig wordt verklaard om wat hij doet, en niet alleen om zijn geloof.” Jakobus 2:21-24 [Het Boek]

Abraham geloofde in God. Hij vertrouwde op God. Het werd hem toegerekend als een rechtvaardige daad en hij werd Gods vriend genoemd. Hoe bijzonder! Over het algemeen geloven en vertrouwen wij onze vrienden ook. We gaan er niet vanuit dat ze zouden liegen, bedriegen of de dingen die we in vertrouwen hebben gezegd zullen verklappen. Zo mogen wij God zien. En blijkbaar ziet God ons ook zo. Geloof je dat? Heb je zo ooit naar jezelf gekeken, als een vriend van God? Om hier een beter beeld van te krijgen, is het wellicht interessant om te kijken naar hoe Jezus omging met Zijn vrienden op aarde. We lezen over Lazarus; een stuk uit Johannes 11.

Jezus en Lazarus: vrienden

“Lazarus uit Bethanië, de broer van Maria en Martha, was ziek. Maria was de vrouw die kostbare parfumolie over de voeten van Jezus uitgegoten en met haar haren afgedroogd had. De twee zusters stuurden iemand naar Jezus met de boodschap: ‘Here, uw vriend Lazarus is ziek.’ Toen Jezus dit hoorde, zei Hij: ‘Hij zal niet sterven. Deze ziekte is tot eer van God. Hierdoor zal de Zoon zijn grootheid en macht bewijzen.’ Jezus hield veel van Martha, Maria en Lazarus.

(…)Toen Jezus haar en de Joden die met haar waren meegekomen, zag huilen, greep het verdriet Hem aan. ‘Waar hebben jullie hem neergelegd?’ vroeg Hij ontroerd. ‘Wij zullen het U wijzen, Here,’ antwoordden zij. Jezus huilde. De Joden zeiden tegen elkaar: ‘Je kunt wel zien dat Hij veel van Lazarus hield.’” Johannes 11: 1-5, 33-36 [Het Boek]

In het tussenstuk, wat we nu niet gelezen hebben, staat beschreven dat Maria boos was op Jezus. Ze was boos, omdat haar broer niet gestorven zou zijn, wanneer Hij eerder was gekomen. Nu was het te laat… Als goede vriend van Jezus, laat Maria haar ware aard en emoties zien: ze is teleurgesteld en boos. Wat ik heel mooi vind aan dit stuk, is dat Jezus zich laat raken. Hij raakt ontroerd, waardoor het voor iedereen duidelijk wordt wat voor goede vriendschap Jezus met Lazarus moet hebben gehad. Jezus doet dit, terwijl Hij eigenlijk al weet wat er gaat gebeuren.. Hij weet dat Lazarus weer levend zal worden! Toch is Hij zichtbaar aangedaan door het verdriet om Hem heen en het verdriet wat Hij heeft om de dood van Lazarus. Dit stuk laat mooi zien hoe Jezus als mens en als God de situatie beleeft: Jezus is een Mensenvriend en de Almachtige God. Niet veel verzen later staat Lazarus op uit de dood en wordt Hij door Jezus genezen! Wat ontzettend bijzonder moet dat zijn geweest. Wat leert dit stuk jou?

Wij zijn Jezus’ vrienden

Maar… Wat zegt Jezus eigenlijk over ons als vrienden? We lezen hier het volgende over in de Bijbel.

Dit zeg ik tegen jullie om je Mijn vreugde te geven, dan zal je vreugde volkomen zijn. Mijn gebod is dat jullie elkaar liefhebben zoals Ik jullie heb liefgehad. Er is geen grotere liefde dan je leven te geven voor je vrienden. Jullie zijn Mijn vrienden wanneer je doet wat Ik zeg. Ik noem jullie geen slaven meer, want een slaaf weet niet wat zijn meester doet; vrienden noem ik jullie, omdat Ik alles wat Ik van de Vader heb gehoord, aan jullie bekendgemaakt heb. Jullie hebben niet Mij uitgekozen, maar Ik jullie, en Ik heb jullie opgedragen om op weg te gaan en vrucht te dragen, blijvende vrucht. Wat je de Vader in mijn naam vraagt, zal Hij je geven. Dit draag Ik jullie op: heb elkaar lief.”Johannes 15:11-16 [Het Boek]

Jezus vertelt dat wanneer wij leven naar Zijn wil (wat uiteindelijk ook beter uitpakt voor onszelf), we Zijn vrienden genoemd mogen worden. Dit betekent dat Hij echt een vriendschap met ons op wil bouwen. Dit lijkt misschien wat ongelijkwaardig: “Wanneer je doet wat Ik zeg”, maar in feite is het zo dat God het beste met ons voor heeft en vaak ook beter weet wat dit dan inhoudt. Dat betekent niet dat we geen vrije wil hebben, maar het houdt wel in dat we ervoor kunnen kiezen om Zijn wil te doen.

Vriend en verrader

En dan het laatste vers. Iets wat ik echt ontzettend mooi vind, omdat hier Jezus’ karakter duidelijk in naar voren komt.

Judas, die Hem zou uitleveren, had tegen de mannen gezegd: ‘De man die ik een kus zal geven, moeten jullie gevangen nemen.’ Judas liep recht op Jezus toe en zei: ‘Dag, Meester.’ En hij kuste Hem. Jezus zei: ‘Vriend, doe waarvoor je gekomen bent.’ De mannen kwamen dichterbij en grepen Jezus vast.” Mattheüs 26:48-50 [Het Boek]

Zelfs Zijn verrader noemt Jezus een vriend. Ik vraag me dan af: “Hoe kan Hij dit zeggen?” Maar dan besef ik me dat Jezus ultieme genade is, Hij schenkt ons Zijn ultieme vergeving. Hij noemt Judas Zijn vriend, omdat Hij dat wil.En hiermee geeft Jezus ons ook een opdracht mee. Hij draagt ons op om onze vijanden lief te hebben en hen te vergeven. Dat is moeilijk, maar ook heerlijk bevrijdend. Denk er maar eens over na, wie zou jij moeten vergeven in je leven? Vind je dat moeilijk? Hoe zou Jezus je daarbij kunnen helpen? I think it’s truly worth it in the end!

Liefs, Yafit

Heb jij ook een vriendschap met Jezus?