Leven vanuit geloof | Part 1

Dag lieve dames! De komende tijd wil ik het met jullie hebben over ‘geloof’. Want, wat is dat nu eigenlijk? En hoe ziet leven in geloof er uit? In deze blogserie deel ik drie praktische manieren waarmee je jouw geloof in daden kunt omzetten. De blogs zijn geïnspireerd door een nieuwsbrief van Joyce Meyer.

In Hebreeën 11:1 staat de volgende definitie van geloof: “Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet.”

Geloof jij dat Jezus voor jouw zonden gestorven is? Geloof jij dat je via Hem bij de Vader mag komen met alles wat je bezighoudt? Geloof jij dat God je Vader wil zijn en je jouw zorgen aan Hem toe mag vertrouwen?

In de armen van Jezus

God vindt het heerlijk wanneer wij ons vertrouwen in Hem stellen. Hij geniet ervan wanneer wij in de armen van Jezus rusten als we een probleem hebben en dit probleem aan Hem durven overgeven. Dit kun je doen door te zeggen: “Heer, ik wil U vragen dit probleem voor mij op te lossen en ik vertrouw erop dat U dit zult doen.” Zoals ik eerder al schreef, hebben woorden kracht. En het uitspreken van een dergelijk vertrouwen richting God, maakt dat er al dingen veranderen op dat moment.

De eerste praktische manier waarmee je jouw geloof in daden kunt omzetten is door je geloof vrij te zetten door middel van je gebeden. Dat betekent dat je geloof niet meer gebonden is aan jouw eigen capaciteiten om te geloven. Denk maar eens aan die centurio in de Bijbel die Jezus vroeg: “Heer, kom mijn ongeloof te hulp”.

Gebed is het grootste voorrecht

Gebed is het grootste voorrecht dat we hebben! Het is geweldig dat we persoonlijk kunnen spreken met de Almachtige God, de Schepper van het universum. Hoe bijzonder dat Hij ons hoort en graag met ons wil praten… Eén van de belangrijkste manieren waarop God met ons communiceert is door middel van Zijn Woord. Daarom is het van grote waarde om de Bijbel te bestuderen. Wanneer we dit doen, krijgen we de mogelijkheid om te ontdekken Wie God is (Zijn karakter), hoeveel Hij van ons houdt en wat Hij, vanuit Zijn liefde, wil doen in ons leven.

In de Bijbel staan veel voorbeelden van gebed. Jezus leert zelfs Zijn discipelen bidden. Het is dus niet gek wanneer je niet precies weet hoe je kunt bidden of je nog niet comfortabel bent met persoonlijk praten tot God. Hij vindt dit niet erg, integendeel, Hij wacht geduldig tot je Hem beter leert kennen en je jezelf comfortabel bij Hem gaat voelen. Hij zal je nooit dwingen, want Hij is liefde en de liefde dwingt niet! So, just relax and take your time.

Voorbeelden van geschenken die God ons wil geven zijn:

  • Gods genezende en verkwikkende aanwezigheid in ons leven.
  • Gods bovennatuurlijke vrede voor ons.
  • Gods wijsheid bij het nemen van beslissingen.
  • De kracht om te doen wat je moet doen.
  • De liefde van God en de goede plannen die Hij voor jou heeft.

Volgende week, in Leven vanuit geloof | Part 2, zullen we deze geschenken behandelen en kijken we naar Bijbelteksten die deze geschenken toelichten.

Photo by Diana Simumpande on Unsplash